Wysoki poziom cholesterolu zwiększa ryzyko rozwoju chorób układu krążenia, np. miażdżycy. Zaburzenia lipidowe w organizmie są najczęściej wynikiem niezdrowego stylu życia. Aby obniżyć poziom złego cholesterolu, należy przejść na zdrową dietę, bogatą w sterole roślinne i kwasy omega-3, a także zwiększyć aktywność fizyczną oraz zaprzestać palenia papierosów.

 

Cholesterol – co to jest?

Cholesterol to substancja tłuszczowa, która bierze udział, między innymi, w produkowaniu witaminy D, hormonów płciowych, a także kwasów żółciowych. Jest on niezbędny do prawidłowej pracy i funkcjonowania organizmu. Cholesterol powstaje naturalnie w organizmie, głównie z pomocą wątroby i w mniejszym stopniu jelita cienkiego. Pozostała część cholesterolu, czyli około 30% dostarczana jest do ciała ludzkiego z pożywieniem. Aby przemieszczać się po organizmie, musi połączyć się z białkami transportującymi, czego efektem jest powstawanie lipoprotein LDL i HDL, różniących się między sobą gęstością.

 

Dobry i zły cholesterol

Lipoproteiny o dużej gęstości, czyli cholesterol HDL, potocznie nazywane są dobrym cholesterolem. Jest on odpowiedzialny za transport substancji tłuszczowych z komórek organizmu do wątroby i zbieranie ich nadmiaru, co ochrania przed powstawaniem blaszki miażdżycowej, która zwiększa ryzyko poważnych chorób układu krążenia. Cholesterol LDL, czyli lipoproteiny o małej gęstości, nazywa się złym cholesterolem. W przypadku jego nadmiaru, zaczyna się on odkładać w tętnicach, powodując rozwój miażdżycy. Kontrola ilości złego cholesterolu stanowi kluczowy punkt w zapobieganiu poważnym chorobom układu krążenia.

 

Wysoki cholesterol – co go wywołuje?

Zaburzenia profilu lipidowego ludzkiego organizmu najczęściej wynikają z prowadzenia niezdrowego stylu życia, jak: brak aktywności fizycznej, palenie papierosów czy stosowanie diety bogatej w nasycone kwasy tłuszczowe, alkohol oraz cukry proste. Wysoki cholesterol może również wynikać z uwarunkowań genetycznych czy chorób współistniejących, np. cukrzycy, chorób tarczycy czy problemów z nerkami.

 

Jak obniżyć cholesterol?

W celu obniżenia poziomu złego organizmu należy wyeliminować z życia przyczyny jego gromadzenia się w tętnicach, czyli zwiększyć aktywności fizyczną, zaprzestać palenia tytoniu i picia alkoholu oraz przejść na zbilansowaną i zdrową dietę.

  • Dieta na cholesterol

Wprowadzenie zmian w codziennej diecie to kluczowy element  leczenia wysokiego cholesterolu. Z jadłospisu należy wyeliminować tłuste mięsa i przetwory mleczne, masło, margarynę, słodycze, fast-foody, wysoko przetworzone jedzenie, jasne pieczywo, biały ryż, słone przekąski i słodkie napoje gazowane. Dieta na cholesterol powinna być bogata w takie produkty, jak: chude mięso i wędliny, odtłuszczone mleko i jogurty naturalne, orzechy, nasiona, grube kasze, brązowy ryż, warzywa, pełnoziarniste pieczywo, świeże owoce i ryby morskie.

 

Do składników odżywczych, które skutecznie obniżają poziom cholesterolu należą: sterole roślinne, białko sojowe, kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3, rozpuszczalna frakcja błonnika pokarmowego, a także bioaktywne związki, które znajdują się w świeżych owocach i warzywach.

There are currently no comments.

69 − 67 =